Sernik wiedeński

9/10/2013 Agata 32 Comments



Klasyczny, piękny sernik z czekoladą na górze. Trochę jak z cukierni. Gęsty, zwarty i ładnie się kroi. Szczerze mówiąc nie mam zielonego pojęcia, jak wiele to ciasto ma wspólnego z Wiedniem (nie to co, na przykład Tort Sachera) jednak muszę przyznać, że jak na sernik jest to ciasto bardzo uporządkowane ;)
Aha, no i w serniku nie ma rodzynek. Nie znoszę rodzynek w serniku, smakują jak... nieważne. :)

Ostatnio złapałam się na tym, że wszędzie, gdzie mogę - na deser zamawiam właśnie sernik. Próbuję znaleźć ideał. No i powoli leczę się z mojej fobii w ich pieczeniu, jeszcze nie tak niedawno wydawało mi się, że jest to najtrudniejsze ciasto na świecie. Chyba jednak się ze mną nie zgodzicie, prawda?

Przepis został zaczerpnięty z wielkiej opasłej i starej jak świat Kuchni Polskiej (Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1990). No może nie takiej starej, jednak ta książka przewija sie przez całe moje kuchenne życie. 



Potrzebujemy:

ciasto kruche:
150g mąki
80g masła 
50g cukru
1 żółtko

masa serowa:
1 kg twarogu
100g masła
6 żółtek
6 białek
400g cukru pudru
1 opakowanie budyniu waniliowego

50g czekolady gorzkiej
50g czekolady mlecznej

1. Przygotowujemy ciasto kruche. W misce mieszamy mąkę z masłem, cukrem i żółtkiem. Zagniatamy, schładzamy, wykładamy dno wyłożonej wcześniej papierem dużej tortownicy, podpiekamy.
2. Twaróg mielimy na maszynce trzykrotnie. 
3. Masło ucieramy z żółtkami, cukrem pudrem i twarogiem, które dodajemy w odstępach czasu. Na koniec dodajemy budyń waniliowy (proszek).
4. Białka ubijamy na sztywno ze szczyptą soli.
5. Delikatnie mieszamy ubite białka z masą serową.
6. Masę wykładamy na lekko podpieczone ciasto kruche, wyrównujemy.
7. Wkładamy do nagrzanego do 200 stopni piekarnika i pieczemy około 60 minut. Jeśli wierzch zbyt się rumieni możemy przykryć go papierem. 
8. Studzimy w piekarniku z otwartymi drzwiczkami. Jeśli chcemy, możemy okroić boki sernika przed podaniem (tak, jak na zdjęciu).
9. Czekoladę roztapiamy w kąpieli wodnej i dekorujemy sernik.





32 komentarze:

  1. O mamo <3 aż zaśliniłam monitor! Obłęd!
    ps. też nie lubię rodzynek w serniku ;) jeśli już takowe znajdę to wydłubuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy11/9/13

    WOW, jak z cukierni :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ZOSIA11/9/13

    Chciałabym taki zrobić, jak na razie to z sernikami jakośm mi nie wychodzi :(

    OdpowiedzUsuń
  4. mamoooooo! to się nazwa sernik idealny:)
    mega apetycznie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  5. Anonimowy11/9/13

    PIĘKNY!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Gabrysia Twarowska11/9/13

    Wygląda świetnie :) Znam tę książkę o której piszesz, zdaje się, że jest ulubiona mojej cioci, która jest dla mnie najlepszą kucharką na świecie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Też cały czas szukam ideału wśród serników, za każdym razem jak upiekę czegoś mi brakuje.. :) Twój wygląda świetnie, jest z gatunku moich ulubionych, zbitych i ciężkich :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Anonimowy11/9/13

    Mnie, uwielbiam serniki pod każdą postacią :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Agato, jako prawdziwa zwolenniczka, miłośniczka, sernikoholiczka namawiam gorąco do pieczenia tego najlepszego wg mnie ciacha. Uwielbiam je jeść i piec, wręcz bawię sie ich smakami, wersjami. Zachęcam do tworzenia tego smakołyku, zwłaszcza, ze popełniłaś przepiękne cudo wiedeńskie! Pozdrawiam i zapraszam do siebie po sernikowe inspiracje;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem miłośniczką serników, a ten wygląda przepięknie i bardzo apetycznie:-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dobry wieczor. Wlasnie upieklam sernik wg tego przepisu. Wyszedl pychotka. Polecam wszystkim smakoszom ciast. Najlepszy przepis jak do tej pory.

    OdpowiedzUsuń
  12. Super przepis. Wlasnie upieklam. Nawet nie opadl. Palce lizac. Polecam wszystkim :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo bardzo się cieszę :) pozdrawiam ciepło! :)

      Usuń
  13. Anonimowy31/10/13

    A można go upiec hmmm z samego sera ? :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to znaczy...? :D

      Usuń
    2. Jak Długo pieczemy spód ?

      Usuń
    3. podpiekamy, czyli jakieś 10-15 minut :)

      Usuń
    4. Anonimowy2/12/14

      anomimowy miał/miała na myśli upiec BEZ SPODU-da się czy się zacznie rozpadać przy krojeniu?

      Usuń
    5. a, rozumiem :) myślę, że można spróbować, chociaż spód z ciasteczek dałby radę a jest na pewno szybszy w wykonaniu :)

      Usuń
  14. Anonimowy19/12/13

    Sernik jest przepyszny. Smakował wszystkim zarówno w domu, jak i w pracy :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Anonimowy22/12/13

    Cudowny przez duze C ! Pytanie: czy moge uzyc do niego serka z wiaderka, czy tzw,Quarku (mieszkam w Niemczech)? Bardzo dziekuje za odpowiedz.Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, możesz :-) Ja po prostu wolę normalny twaróg, ale ten z wiaderka będzie też w porządku. Pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  16. Anonimowy23/12/13

    Jaka średnica tortownicy powinna być?

    OdpowiedzUsuń
  17. Anonimowy25/8/14

    Mój ulubiony przepis:) Domownicy zajadaja się tym sernikiem !!!!

    OdpowiedzUsuń
  18. Wygląda obłędnie! Niestety rękę do ciast mam słabszą niż do reszty :\

    OdpowiedzUsuń
  19. Anonimowy5/12/14

    Jakiej średnicy jest tortownica? Muszę zrobić taki sernik w dużej blaszce i nie wiem za bardzo jak przeliczyć :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Anonimowy23/12/14

    Czytając przepis ślinka leci a co się dzieje gdy patrzę na obrazek tego sernika nie wspomnę :) Dziś będę go robiła mam nadzieję , że mi wyjdzie bo wygląda nieziemsko :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Anonimowy10/1/15

    Pyszny wlasnie sie nim zajadamy:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Wspaniały! mój ulubiony!:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :)